fredag 13 juni 2008

Valpene Født

Nå har endelig valpene kommet til verden og det ble 9 stykker, 4 jenter og 5 gutter.
1 blond 2 sorte og 1 smt jente-2 sorte og 3 smt gutter. Men det tok sin tid og det har vært en trasig tid for Kira nå før fødselen da hun hadde store vansker med å ikke kaste opp hele tiden. Siste døgnet før fødselen kastet hun opp hele tiden og mat var ett ikke tema. Så på onsdag reiste jeg til veterinær for å få sjekket henne og mens vi var der valgte jeg å ta rønken for å telle valper slik jeg haddde antallet å gå etter, Kira var kjempestor. Ja veterinæren sa jeg skulle lokke igjen munnen når jeg fikk se rønkenbildet, så ut som der var 15 minst, så ikke rart Kira syns livet var litt tungt.
Etter mye vurdering så så vi 10 men litt usikker på 11. Klokken 1900 kom første valpen så 1910 neste men etterhvert så skjønte vi at her var det noe som ikke stemte og etter valpen som kom litt før 0200 så var det tett. Klokka 0530 reiste Hege av sted til veterinær for å få tak i sprøyte for rier som jeg satte, og og etter 15 min fikk Kira så vondt at jeg ble helt satt ut. Men etter litt så kom da en gutt som var død og som hadde gjordt fødselen vanskelig men etter han så gikk det fint med noen timer mellom valpene. Siste valp kom kl 1315 torsdag så da hadde Kira vært i fødsel siden onsdag kveld og kan med handen på hjerte si at jeg er stolt over henne, hun var så sliten at hun knapt orket å stå stakkar. Etter alle sorte-smt så sukket det opp en blond liten jente så det var kjekt.
Ja det tar på å være mor/hønemor når det står på som verst og lite søvn har det blitt,torsdags kveld kan man si at hodet hadde slutte å virke og ved midnatt så kom søvnen og godt var det selv om det blir 2 timers intervaller da Kira ofte må ut på do og har en del pressrier på morkakene som vil ut.
Kira har ikke noe spesielt med matlyst så her er det lirking og mat på sengen for hun trenger maten.
Takk Hege og Kjersti for god hjelp under fødselen.!
Ellers så syns Dakota og Tina det er ett kjedelig liv når jeg er opptatt og ikke blir action og ingen av dem er noe spesielt tålmodige av seg så i morgen skal vi styre litt inni mellom.
I kveld reiste min mann og sønn til Selje på fotballturnering og kommer ikke igjen før på søndag.
Bilde kommer av valpene etterhvert. Dem er så skjønne.:))

1 kommentar:

Anonym sa...

Gratulerer så mye med 9 herlige små:) Stakkars Kira som hadde det så tøft. Heldigvis gikk det fint med Kira og de 9 små tilslutt:)
Hilsen fra Åsta